یادمان
آثار باستانی ایران برای موزه آقاخان قاچاق شده است؟!
- يادمان
- زیر مجموعه: ديدهبان یادگارهای فرهنگی و طبيعی ایران
- دوشنبه, 07 مهر 1393 20:31
- آخرین به روز رسانی در دوشنبه, 07 مهر 1393 20:31
- نمایش از دوشنبه, 07 مهر 1393 20:31
- بازدید: 4483
مطابق با بررسیهای «تابناک» برخی از این آثار در هیچ حراجی معتبری عرضه نشدهاند و به شکل قانونی نیز از کشور خارج نشدهاند و بنابراین میتوان چنین تعبیر کرد که بسیاری از اشیای عتیقه موجود در موزه آقاخان که متعلق به ایران است، آثار باستانی قاچاق شده از ایران است که متعلق به مردم کشورمان بوده...
new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Converse Chuck Taylor Platform Earthy Tones Egret , Where To Buy , IetpShops , nike roshe boys size 1 midnight dress pants , 572547C
با افتتاح موزه آقاخان در تورنتوی کانادا، از گنجینه این موزه رونمایی شد؛ گنجینهای که مشتمل بر آثار بسیار گرانقیمتی از فرهنگ کشورهای خاورمیانه و شاخ آفریقا به عنوان مبداء و بزرگترین منطقه مسلماننشین از گذشته تاکنون در آن نهفته است اما آیا این آثار از طرق مشروع به دست آمده یا نوادگان حسن صباح به قاچاق اشیای عتیقه روی آوردهاند؟
به گزارش «تابناک»، موزه آقاخان که کلید ساختش را استفان هارپر نخست وزیر کانادا با زمینی وسعت هفت هکتار زده بود، در نهایت در روزهای اخیر با صرف اعتباری سیصد میلیون دلاری در کنار مرکز اسلامی آقاخان در تورنتوی کانادا تکمیل و افتتاح شد تا مرکزی تازه و مدرن برای مدیریت مهاجران پیوسته به فرقه اسماعیلیه نزاری یا همان فرقه حسن صباح باشد.
این موزه که متمرکز بر فرهنگو هنر تمدن اسلامی در گستره جغرافیایی اسلام است، مشتمل بر آثار باستانی و اشیای بسیار ارزشمند خاورمیانه، در مجموع آثاری متعلق به ایران، افغانستان، مصر، مراکش، ترکیه، عراق، اندونزی، سوریه، هند، اسپانیا، ایتالیا و حتی چین است و ظاهراً سیاست کنونی این مجموعه، توسعه سریع است و به همین دلیل احتمالاً گنجینه این مجموعه با تکیه بر ثروت میلیارد دلاری آقاخانها، به سرعت رو به گسترش خواهد نهاد.
در این موزه هزاران اثر بینظیر از جمله نسخههای بسیار ارزشمند از شاهنامه، نقاشیهای بسیار کمنظیر از ایران و عراق، صفحاتی از «قرآن آبی» شمال آفریقا، یک پوشش مغولی متعلق به قرن سیزدهم و نیز خوشنویسی طلاکوب است، که در این موزه گرد آمده که بدون تردید یکی از عظیمترین مجموعههای میراث تاریخی خاورمیانه را تشکیل داده است.
در این بین با بررسی گنجینه عظیم موزه آقاخان یک شگفتی بزرگ پیش میآید و آن هم ابهام جدی در نوع دستیابی آقاخانها به بسیاری از این آثار تاریخی، به ویژه آن دسته از آثاری است که متعلق به ایران است؛ آثاری که به تفکیک مشخص شدهاند متعلق به اصفهان، شیراز، تبریز، قزوین و دیگر نقاط کشورمان هستند و از قدمتی قابل توجه برخوردارند.
مطابق با بررسیهای «تابناک» برخی از این آثار در هیچ حراجی معتبری عرضه نشدهاند و به شکل قانونی نیز از کشور خارج نشدهاند و بنابراین میتوان چنین تعبیر کرد که بسیاری از اشیای عتیقه موجود در موزه آقاخان که متعلق به ایران است، آثار باستانی قاچاق شده از ایران است که متعلق به مردم کشورمان بوده و به دیگر کشورها قاچاق شده و آقاخانها مستقیم یا غیرمستقیم این آثار بدون شناسنامه را خریداری کردهاند.
البته ممکن است برخی از این آثار نیز به طی مجاری قانونی از کشور خارج شده باشد، اما با توجه به آنکه اصل خروج این آثار از کشور غیرقانونی است، حتی اگر چنین اتفاق افتاده باشد، اشخاصی که در ایران به این رویه دست زدهاند، عملی غیرقانونی مرتکب شدهاند، هرچند این احتمال بسیار بعید است و احتمالاً آقاخانها در سالهای اخیر برای گسترش گنجینهشان که حالا رونمایی شده، به هیچ حامل آثار قاچاق خاورمیانه به ویژه ایران، نه نگفتهاند و هزینهای کلان برای تملک تاریخ تمدن خاورمیانه انجام داده اند.
با این تفاسیر انتظار میرود این موضوع با شفافیت از سوی سازمان میراث فرهنگی مورد پیگیری قرار گیرد و مشخص شود مجاری خروج این اشیای قاچاق از کجا بوده و اگر این اشیا به شکل غیرقانونی به کانادا رفته، پیگیری حقوقی برای بازگرداندن بخشی از گنجینه که متعلق به مردم ایران است و از قضا بخشی نفیس از تاریخ هنر ایران در چندصد سال اخیر را نیز در بر میگیرد را در دستور کار داشته باشند.