تاریخ معاصر
به یاد آخرین پرواز...
- تاريخ معاصر
- نمایش از دوشنبه, 12 تیر 1391 11:53
- بازدید: 5322
ایرنا- هدف...آماده...شلیک...موشک ها پرنده آهنین ایران زمین را نشانه رفتند و آغازگر پایانی تلخ شدند. دگربار دشمنی و کینه، بر روی انسانیت خط بطلان کشید و نیروی دریایی آمریکا در اقدامی ناجوانمردانه سقوط هواپیمای مسافربری ایران را رقم زد و حادثه ای ناگوار را خلق کرد، که هرگز درد و رنج ناشی از آن ازحافظه مردم ایران پاک نخواهد شد.
adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | Nike WMNS Dunk Low Purple Pulse (2021) - nike air max 90 jacquard infrared light - DM9467 - 500
حوالی ساعت 10 صبح دوازدهم تیرماه 1367 اعماق نیلگون خلیج فارس پذیرای 298مسافر هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی ایران شد، که در نزدیکی جزیره هنگام به دستور ناخدا ویل راجرز، فرمانده ناو جنگی وینسنس، هدف دو فروند موشک نیروی دریایی آمریکا قرار گرفت و سقوط کرد.
این هواپیما بندرعباس را به مقصد دبی ترک کرده بود اما هرگز در فرودگاه آن شهر فرود نیامد، این رخداد از تلخ ترین وقایع تاریخ ایران زمین است که در آن تعدای از هموطنان مظلومانه هدف تیر غضب و دشمنی آمریکا قرار گرفتند.
لحظه هایی پس از سقوط این هواپیما، آمریکا اعلام کرد یک فروند هواپیمای اف 14 جمهوری اسلامی را هدف قرار داده، اما با مشخص شدن نوع هواپیما، آمریکا ادعای دروغین خود را تغییر داد و اعلام کرد که مرتکب اشتباه شده، اما با بدست آمدن شواهد و مدارک بر این دلیل بی اساس نیز خط بطلان کشیده شد.
دولتمردان آمریکا برای رهایی از این ننگ تلاش و کوشش های بسیاری انجام دادند، که از آن میان می توان به اینکه هواپیمای ایرباس خارج از دالان هوایی در حال پرواز بوده و ناو آمریکایی بارها اخطار رادیویی برای هواپیمای ایران فرستاده اما از هواپیمای مسافربری ایران جوابی دریافت نکرده است! اشاره کرد.
اما وجود قطعات شناور مربوط به هواپیما و اجساد سرنشینان آن در سطح وسیعی از آبهای سواحل جنوبی جزیره هنگام و تجهیزات پیشرفته در ناو جنگی وینسنس، همگی نشان از آن دارد که هواپیما در مسیر درست پرواز می کرده و این مسئله برای ناو آمریکایی به طور کامل قابل تشخیص بوده است.
همچنین با توجه به ارتباط کلامی و ناوبری هواپیمای مسافربری، فرمانده ناو آمریکا با شنیدن مکالمه خلبان قادر بود، ماهیت هواپیمای مسافربری را شناسایی کند، هواپیمای مسافربری ایرباس از نظر حجم، شکل، اندازه و توانایی پرواز به طور کامل با هواپیمای اف 14 تفاوت داشت و ادعای ارسال اخطار روی باند غیرنظامی(اضطراری) از آنجا که خلبانان دو منطقه همیشه در این باند به گوش هستند، همگی دلایلی هستند که ادعای بی پایه و اساس آمریکا را غیر قابل قبول می کند. رد این اظهارات به همراه دلایل دیگری که با گذشت زمان به دست آمد عمدی بودن این جنایت را که در تاریخ هواپیمایی غیرنظامی بیسابقه بود به اثبات رساند.
جمهوری اسلامی ایران چهاردهم تیرماه 1367 در نامه ای به رییس شورای امنیت خواستار تشکیل جلسه فوری شورا برای رسیدگی به موضوع سقوط هواپیمای مسافربری ایران شد ولی این شورا تنها با صدور قطعنامه ای از سقوط هواپیمای مسافربری و غیر نظامی ایران در پرواز بین المللی 655 به وسیله موشک ناو جنگی آمریکا ابراز تاسف کرد.
ایران علاوه بر شورای امنیت و دیوان بین المللی دادگستری لاهه شکایت خود را به شورای ایکائو، نیز ارائه داد، اما تشکیلات تخصصی سازمان ملل متحد یعنی ایکائو (سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی) به دور از مسائل سیاسی تصمیم نگرفت و به جای آن که به بررسی فنی و ارائه راهکار به شورای امنیت بپردازد، تنها به ابراز تأسف و تسلیت به بازماندگان این حمله ناجوانمردانه بسنده کرد.
در این فاجعه که از مهمترین موارد نقض حقوق بشر، حقوق بینالملل و حقوق سازمان بینالمللی هوانوردی در تاریخ محسوب میشود، فرمانده ناو یادشده در اقدامی ناجوانمردانه از مقامات امریکایی نشان لیاقت دریافت کرد. همچنین پرونده حمله ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایرباس جمهوری اسلامی ایران به علت کارشکنی های دولت آمریکا، سستی و انفعال مجامع بین المللی با تاخیر چند ساله تنها به پرداخت غرامت از سوی آمریکا منجر شد و به نتیجه منطقی نرسید.
کوچ غم انگیز مردمانی بی گناه که هدف خشم و دشمنی آمریکا قرار گرفتند هیچ گاه از حافظه مردم ایران پاک نخواهد شد، آنجا که ورای هر سیاستی، انسان هایی بی دفاع ناجوانمردانه آماج موشک های دشمن قرار گرفتند و بدرود حیات گفتند، یادشان همیشگی و نامشان جاوید خواهد بود، باشد که درس عبرتی شود برای آنانی که در راه دستیابی به اهدافشان از هیچ راهی چشم نمی پوشند و انسانیت را به سخره میگیرند.