پنج شنبه, 24ام آبان

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان احداث جاده، پاياني بر سكوت در منطقه شكارممنوع الموت

یادمان

احداث جاده، پاياني بر سكوت در منطقه شكارممنوع الموت

 

مدیركل زیستگاه ها و امور مناطق محیط زیست می‌گوید:براساس مصوبه هیئت وزیران در سال 86 طرح‌های عمرانی منوط به كسب به اخذ تایید از سازمان حفاظت محیط زیست و ارائه گزارش ارزیابی محیط زیستی شده اند. كه در همین رابطه اداره محیط زیست جلسات مفصلی را با اداره كل راه و ترابری استان قزوین برگزار كرده كه طی این جلسات قرار شد كه این گزارش به سازمان محیط زیست ارسال شود.
به گفته امیر عبدوس احداث هر جاده ای در هر جای كشور بدون شك اثرات زیست محیطی خود را به دنبال خواهد داشت. اما آنچه كه در این میان مهم است، جاده ها باید طوری احداث شوند كه كمترین تخریب و آسیب را به محیط زیست به همراه داشته باشند.

 

این گفته ها در حالی است كه كارشناسان محیط زیست با احداث بزرگراه قزوین به تنكابن نسبت به تخریب منابع طبیعی، گونه‌های نادر گیاهی و تلف شدن حیوانات كمیاب در منطقه الموت هشدار می‌دهند.
 منطقه الموت جزو مناطق شكار ممنوع است كه محل زیست گونه های جانوری كمیابی مانند خرس قهوه‌ای، هوبره، كل، پلنگ و سیاه گوش است و احداث این جاده به تخریب زیستگاه این جانوران كمیاب می انجامد.
 
تاكنون سازمان حفاظت محیط زیست اقدام جدی در مخالفت با احداث این جاده انجام نداده است، اما مخالفت‌خود را با این پروژه نشان داده است.

 پیش از این معاون سابق محیط طبیعی سازمان محیط زیست گفته بود كه این سازمان مخالفتی با احداث این جاده ندارد و بر اساس ماده 12 آیین نامه قانون حفاظت هر گونه فعالیت توسعه ای در این منطقه مانعی ندارد و دستگاههای توسعه ای با هماهنگی سازمان محیط زیست می توانند فعالیت کنند لذا راهسازی در این منطقه مانعی ندارد.

عبدوس مدیركل زیستگاه ها و امور مناطق محیط زیست با اشاره به این كه منطقه الموت جزو مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست نیست می گوید:با توجه به گزارشاتی كه در مورد زندگی حیات وحش به دست سازمان محیط زیست رسید، قرار شد كه مسئولان اداره راه كار احداث جاده را متوقف كنند تا گزارش ارزیابی محیط زیستی خود را اماده كنند.

به نظر می رسد بار دیگر پروژه احداث جاده قزوین - تنکابن که پیشتر به دلیل احتمال بر هم خوردن تعادل زیستی حیات وحش منطقه بر اثر احتمال بروز تصادفات رانندگی متوقف شده بود، بار دیگر در دستور کار اداره راهسازی قرار گرفته است.

اما به گفته عبدالحسین مظفری معاون محیط طبیعی اداره حفاظت محیط زیست استان قزوین كار احداث این جاده آغاز شده و تخریب هایی هم به همراه داشته است.
وی می افزاید در جلسه ای كه هفته گذشته با مسئولین اداره راه و ترابری داشتیم قرار بر این شد كه تا هفته اینده گزارش ارزیابی محیط زیستی آماده شود. در این جلسه موضوع احداث یك تونل به طول 1800 متر مطرح شد كه با احداث این تونل كمترین تخریب به محیط زیست، رفت و آمد حیوانات و رودخانه طالقان رود و الموت رود وارد شود.

وی در مورد تخریب های زیست محیطی احداث این جاده می گوید:ساخت جاده خواه ناخواه ساخت‌و‌سازهایی را در مسیر این جاده به همراه دارد كه همین مسئله روی محیط زیست منطقه تاثیر می گذارد. همچنین ساخت جاده حجم پوشش گیاهی منطقه را كاهش می‌دهد و زمینه سرازیر شدن سیل را فراهم می كند. احداث جاده همچنین بر كیفیت اب الموت رود نیز تاثیر به سزایی دارد.
احداث این جاده به طول حدود 40 كیلومتر باعث تخریب جنگل‌های بكر تنكابن می‌شود. جنگل‌های دوهزار و سه هزار تنكابن یكی از جاذبه‌های گردشگری مشهور منطقه شمال ایران است. اما احداث جاده جدید به طور قطع با تخریب جنگل ها و الودگی های زیست محیطی همراه خواهد بود.
فعالان محیط زیست معتقدند هرگونه فعالیت راهسازی می تواند موجب حساسیت گونه ها و در نتیجه تغییر فرایند رشد و کیفیت زندگی حیات وش و طبعیت شود. تولید صداهای ناهنجار و خراشیدن طبیعت بر اثر راهسازی به خودی خود می تواند موجب ترس و تغییر مکان فعالیت گونه ها شود.احداث جاده درجنگل های ایران یكی از بزرگترین چالش‌های زیست محیطی محسوب می‌شود كه علاوه بر تخریب جنگل‌ها باعث از بین روند گونه های گیاهی، تغییرات اكولوژیكی و تخریب زیستگاه حیات وحش می‌شود.

 پیش از این با مخالفت فعالان محیط احداث و تعریض جاده در جنگل ابرشاهرود متوقف شد. اما این بار در منطقه‌ای دیگر از ایران احداث جاده به قصد دسترسی سریعتر در دستور كار قرار گرفته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه