زیست بوم
ساخت جاده در جنگل ابر
- زيست بوم
- نمایش از پنج شنبه, 06 اسفند 1388 07:25
- بازدید: 4380
برگرفته از ایرن
به گزارش (ایسنا)، پس از اخذ سه مصوبه هیات دولت برای ساخت جاده در جنگل ابر و اتصال علی آباد گلستان به شاهرود سمنان در پی درخواستهای مردم دو استان سمنان و گلستان و ارسال نامههای مکرر به ریاست جمهوری، ساخت این جاده به طور جدی مورد پیگیری مسوولان امر و مدیران راه و ترابری دو استان قرار گرفت و بالاخره پس از چند ماه کشمکش و اختلافنظر میان منابع طبیعی و سازمان حفاظت از محیط زیست با وزارت راه و ترابری، ساخت این جاده در کمیسیون ماده 32 رای مثبت گرفت.
در این زمینه رجب قربانپور- با بیان این خبر به ایسنا گفت: این کمیسیون متشکل از سازمان برنامه و بودجه، اقتصاد و دارایی، راه و ترابری، منابع طبیعی، معاونت راهبردی ریاست جمهوری و معاونت اجرایی ریاست جمهوری است.
وی با بیان اینکه اختلافنظر ارگانهای مختلف در این زمینه برطرف شده است، گفت: برای آغاز عملیات ساخت جاده منتظر تامین اعتبار هستیم.
قربانپور با اشاره به اینکه 26کیلومتر از این جاده در جنگل است، میزان هزینه ساخت آن را وابسته به شرایط اجرای آن عنوان و اظهار کرد: اگر اعتبار لازم اختصاص یابد این جاده یکساله ساخته خواهد شد.
وی چندی پیش هزینه ساخت این پروژه را حدود 20 میلیارد تومان و با کمترین تخریب بر جنگل عنوان کرده بود.
طبق وعده مدیرکل راه و ترابری سمنان، بهازای هر تعداد درختی که وزرات راه برای ساخت این جاده قطع کند، باید درخت بکارد و هر تعداد که کارشناسان محیط زیست بگویند درخت کاشته میشود.
وزیر راه و ترابری نیز در این باره در گفتوگو با ایسنا تاکید کرده بود: این طرح با لحاظ کردن تمام شرایط زیست محیطی انجام خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه برای ساخت جاده به راحتی درخت قطع نمیکنیم، اظهار کرده بود: با تکنیکهای بسیار میتوان کمترین درخت را قطع کرد و وزارت راه قطعا به ازای درختان قطع شده درخت میکارد.
به گفته مسوولان مربوطه بیش از چهار هزار اصله درخت برای ساخت این جاده قطع نخواهد شد که هیچ کدام از گونههای نادر و کهن نیستند، علیرغم اینکه ساخت این جاده باعث رونق و توسعه پایدار جنگل ابر میشود.
گفتنی است: وزارت راه و ترابری طی چند سال اخیر برای ساخت این جاده شش مشاور گرفته و چندین طرح ارائه شده است که طرحهای ارائه شده به دلیل تخریب و هزینههای بسیار بالا مورد قبول وزیر راه و ترابری قرار نگرفت که نهایتا با استفاده از مشاور دیگر طرح جدیدی با هزینه ساخت حدود 20 میلیارد تومان و با کمترین تخریب مورد قبول واقع شد.
لازم به ذکر است در حال حاضر مسیر فعلی، جاده گاز است که به دلیل داشتن شیب بسیار بالا ماشینهای غیرکمکدار قادر به عبور از آن نیستند و به گفته مسوولان به دلیل غیراستاندارد بودن جاده سالانه افراد زیادی در تصادفات این مسیر کشته میشوند
.