یادمان
شاه ستونهای شهر هرمز در حفاری مترو پیدا شد
- يادمان
- زیر مجموعه: ديدهبان یادگارهای فرهنگی و طبيعی ایران
- چهارشنبه, 06 مرداد 1389 10:05
- آخرین به روز رسانی در چهارشنبه, 06 مرداد 1389 10:05
- نمایش از چهارشنبه, 06 مرداد 1389 10:05
- بازدید: 3584
برگرفته از خبرگزاری مهر
سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان اعلام کرد: کارکنان متروی اهواز امروز پنجم مرداد ماه در حفاریهای خود تعدادی شاه ستون و سفالهای سالم را در این محل کشف کردند.
مجتبی گهستونی با بیان این مطلب که شاه ستونها سنگ های دایره ای شکل و شبیه به سنگ آسیاب و قطورتر از آن هستند در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: دو سال پس از مشاهده لایه های باستانی در ایستگاه دروازه، امروز پنجم مرداد برای دومین بار در سال جاری دوستداران میراث فرهنگی خوزستان، یگان حفاظت از میراث فرهنگی را در جریان وجود لایه های باستانی، سفال، خشت و پایه ستون در یکی دیگر از ایستگاههای قطار شهری قرار دادند.
وی ادامه داد: در هر دو بار سربازی از یگان حفاظت به همراه دوستداران میراث فرهنگی خوزستان در محل ایستگاه حاضر شده و بخشی از لایه های باستانی، سفال، خشت و پایه ستونها را به اداره کل میراث فرهنگی خوزستان منتقل کرد تا شاید اقدامی انجام شود.
گهستونی گفت: مسئولان سازمان میراث فرهنگی نسبت به کشف آثار تاریخی در محل عبور مترو بی توجه هستند که این مسئله باعث تعجب دوستداران میراث فرهنگی شده است. مشخص نیست چرا حساسیتی که نسبت به آثار تاریخی متروی اهواز در سال 86 بوجود آمد از بین رفته است.
مجتبی گهستونی از با طرح این سئوال از مسئولان میراث فرهنگی که آیا کشف آثار متعدد تاریخی کشف شده در این منطقه وجود یک شهر باستانی را ثابت نمی کند و آیا نباید مطالعات بیشتری در محل عبور متروی اهواز انجام داد افزود: انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان تمام تلاش خود را می کند تا مسئولان را متوجه باستانی بودن محدوده قطار شهری کند.
سخنگو انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان گفت: ما به هیچ وجه تصمیم نداریم مانع از پیشرفت قطار شهری اهواز شویم اما اعتقاد داریم که ادره کل میراث فرهنگی خوزستان باید به وظیفه خود برای نجات بخشی محوطه های باستانی عمل کند.
گهستونی افزود: درست است که سال 1387 پژوهشکده باستان شناسی اعلام کرد که آثاری از شهر هرمز اردشیر مشاهده نشده است اما این به آن معنی نیست که ادره کل میراث فرهنگی خوزستان از روند اجرایی قطار شهری غفلت کند. دوستداران میراث فرهنگی چند بار باید از وجود لایه های باستانی و اشیاءتاریخی در ایستگاههای قطار شهری مطلع شده و هر بار که موضوع را اطلاع داده اند با بی توجهی سازمان میراث فرهنگی مواجه شدند.
وی اظهار داشت: در دو هفته گذشته این دومین بار است که متوجه می شویم در حین حفاری قطار شهری آثار فرهنگی مشاهده می شود که هر دو بار پس از کوشش فراوان موفق شدیم به همراه یگان حفاظت در محل حاضر شده و از آثار مورد نظر بازدید کنیم. البته مسئولان کارگاه تاکنون اجازه نداده اند در تونلها حضور پیدا کنیم ولی از ما خواسته اند تا از ارتقاع به درون نگاه کنیم تا هر آنچه که فکر می کنیم ارزش دارد را برایمان بیرون بیاورند.
دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باید بررسی پرونده محوطههای فراموش شده را در دستور کار خود قرار دهد. چرا که ما اعتقاد داریم باستانی بودن مسیر قطار شهری به خصوص از محدوده ایستگاه دروازه تا ایستگاه فرهنگی (سخیریه) نمی تواند با بقایای شهر هرمز اردشیر که در سال 1310 به شماره 43 در فهرست آثار ملی ثبت شده است بی ربط باشد.
گهستونی بیان کرد: قطار شهری دو سال است که در 28 ایستگاه کار می کند ولی اداره کل میراث فرهنگی در طول دو سال گذشته هیچگاه از روند حفاریهای انجام شده بازدیدی انجام نداده و نمی داند آیا به لایه های احتمالا باستانی آسیبی وارد می آید یا خیر. آنها نمی دانند که در نتیجه حفاری و انتقال خاک های که به واسطه حفاری از ایستگاهها منتقل می شوند به چه میزان اشیاء تاریخی آسیب وارد شده و به نقاط نامعلومی منتقل می شوند.
سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان افزود: پیمانکاران و کارگران احداث پل هوایی بلوار آیتالله بهبهانی در دهه 70 نیز گفتند که هنگام گودبرداری برای پایههای شمالی پل با انواع خشت، سفال و پایه ستون مواجه شدهاند که به دلیل عدم حساسیت برای نجات بخشی محوطه باستانی مشاهده این سازههای باستانی را اعلام نکردهاند.
وی افزود: از این رو بلافاصله پس از اطلاع از موضوع، خبر دریافتی را به مدیر حراست، فرماندهی یگان حفاظت، معاونت پژوهشی ، مسئول رسیدگی به امور تشکلهای غیر دولتی ادره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان اطلاع داده و خواستار پیگیری موضوع از سوی مسئولان مربوطه شدیم.
گهستونی اضافه کرد: از آنجا که بقایای شهر هرمز اردشیر در سال 1310 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و اسناد و مدارک آن در اداره میراث فرهنگی خوزستان موجود است و از آنجایی که به نظر میرسد قطار شهری از محدوه اهواز قدیم عبور کند، از سازمان میراث فرهنگی خوزستان درخواست داریم نسبت به انجام وظیفه خود برای پاسداری از میراث گرانبهای این شهر کوتاهی نکرده و مانع از تخریب محوطه های تاریخی اهواز شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تائید باستان شناسان اعزامی از تهران در چند مرحله به خصوص در شانزدهم دی ماه 1386مبنی بر باستانی بودن لایههای مشاهده شده در میدان دروازه، شکلگیری شهرها و تمدنهای بزرگ در مجاورت رودخانهها به خصوص رودخانه کارون، وجود بقایای چند سد بر روی رودخانه کارون به ویژه در زیر پایههای پل سیاه، وجود گور دخمه در حصیرآباد، وجود تپههای باستانی در آسیه آباد و خرمکوشک، وجود پایه ستونهای متعدد در اهواز قدیم ( عامری)، استقرار مناطق حصیرآباد، عامری، سخیریه و آسیهآباد بر روی تپه، اسقرار تپه وسیع باستانی آسیهآباد، وجود چند گور و محوطه تاریخی در محدوده خرمکوشک، گور دخمههای حصیر آباد و محوطه باستانی نیروگاه زرگان و... از جمله دلایل وجود یک شهر تاریخی در مسیر قطار شهری است.
سخنگو انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان افزود: سال 1386 پژوهشگاه میراث فرهنگی با دریافت 200 میلیون تومان پول از قطار شهری کاوشهای باستانشناسی غیر واقعی خود را به گونهای انجام داد که گویی هیچ محوطهباستانی در محدوه قطار شهری وجود ندارد که این موضوع با واکنش شدید دوستداران میراث فرهنگی سراسر کشور مواجه شد.
وی تاکید کرد: اسناد و مدارک مختلفی در سازمان میراث فرهنگی خوزستان وجود دارد که به وجود شهر هرمز اردشیر در اهواز فعلی که در سال 1310 به شماره 43 توسط فرانسویها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده میپردازد.
گهستونی تاکید کرد: در هر منبع تاریخی که هر فردی مطالعه کند مشخص می شود که اهواز سابقه چهار هزار ساله دارد و در زبان اکدی و بابلی، هل تم تی نامیده میشد و در زمان اشکانیان نام فعلی اهواز تاریانا بوده و در دوره ساسانی بعد از نبرد اردشیر بابکان با اردوان پنجم تاریانا توسط اردشیر اول تجدید بنا شد و نام این شهر به هرمز اردشیر تغیر یافت.
وی گفت: این شهر در دوره ساخت به دو قسمت بازرگانان و پیشه وران و در قسمتی دیگر اشراف و ثروتمندگان تقسیم میشد که بخشی از آن هوجستان واجار و به بخش دیگر آن هرمز اردشیر میگفتند.