چهارشنبه, 21ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز

نگاه روز

ورود خودروهای اسقاط و از رده خارج از طریق منطقه‌ی آزاد

منطقه‌های آزاد، برای آن درست می‌شوند که بتوانند به صادرات کشور کمک کنند و از سوی دیگر، مدخلی باشند برای واردات شگردشناسی (تکنولوژی) و نیروهای انسانی کارآمد به درون کشور.

نقد و نظری بر دو مقالهٔ هویت‌ستیز / باستان‌ستیزی به چه قیمتی؟

صادق حیدری‌نیا
اشاره:
در یکم خرداد ماه سال جاری، مطلبی با عنوان «تاریخ‏سازی جریان انحرافی از موضوعی انحرافی، به نام تخت جمشید» در پایگاه تحلیلی ـ تبیینی برهان منتشر شد؛ نویسندهٔ آن با دلایلی ابتدایی که پیش از این از سوی ناصر پورپیرار طرح شده و بارها مورد انتقاد قرار گرفته بود، به اثبات این مدعا پرداخته که «چگونه متخصصان تاریخی ارسال شده از طرف دانشگاه‌های غرب (در این‌جا دانشگاه شیکاگو) با جعل و دروغ دربارهٔ تاریخ پیش از اسلام ایران و دست کاری و فریب در ابنیهٔ تخت جمشید و ساختن داستان‌های خیالی دربارهٔ آن زمینه‌های فریب قسمتی از جامعه را فراهم آورده‌اند». نویسندهٔ این مطلب، در بخش دوم یادداشت خود با عنوان «پاسارگاد ساختهٔ یهودیان یا ایرانیان؟» که در تاریخ 8/3/90 منتشر شده، ادعا کرده که «آستروناخ در فاصلهٔ سال‌های 1340 تا 1343 در مجموعهٔ پاسارگاد کاخ‌هایی ساخت و آن‌ها را به کوروش هخامنشی در 2500 سال پیش نسبت داد تا به این شخصیت مورد علاقهٔ یهودیان هویت تاریخی مادی و قابل اثبات بخشد». این دو مطلب که توسط شخصی با نام ساختگیِ فضل‌الله موحد نوشته شده در مدت کوتاهی عینا در چند پایگاه‌ و نشریه اصول‌گرا و چند وبگاه قوم‌گرا و تجزیه‌طلب منتشر گردید. مطلبی که در ادامه می‌آید نقدی بر این دو نوشتهٔ آکنده از تحریف است که با نامی جعلی و ظاهرا با هدف انتقاد به جریانی خاص نوشته و نویسندهٔ آن هویت ملی و میراث فرهنگی را وجه‌المعامله دعوای سیاسی قرار داده است.

عاشقم، من به تو از پا تا سر خاک آمیخته، با خون پدر

ملت بزرگ ایران، ملت آشتی جو و فرهنگ آفرین است. تجاوز به حقوق دیگران، به بند کشیدن ملت‎های دیگر، به اسارت آوردن و مورد استثمار قرار دادن مردمان دیگر، با فرهنگ ما بیگانه است. ملت ما حامل پرچم ظلم ستیز کاوه و درفش رهایی‎بخش کورش بزرگ است.

زبان مادری و بیگانه گرایی

 اساس تئوری های جامعه شناسی، عدم کارکردهای یک کنش اجتماعی در بستر فعالیت های هدف گذاری شده، باعث بروز سرخوردگی و ایجاد ساختارهای دیگری می گردد که لزوما معطوف به بستر و مولفه های اولیه نیستند.

تاملی کوتاه بر برخی شایعات پیرامون آذربایجان؛ دروغ پراکنی هنوز قبیح است

در زمان‌های پارینه داریوش در نیایش معروف خود از خداوند می‌خواهد که ایران را از دروغ، دشمن و خشکسالی در امان دارد. در فرهنگ اسلامی نیز دروغ گویی مذموم  است اما امروزه تمسک به هر دستاویزی برای راستین نشان دادن ادعاها مجاز شمرده می شود برخی دیدگاه‌های سیاسی  اساساً از دروغ تغذیه می کنند و با دروغ پیش می روند و البته سرانجام دیر یا زود در آوار دروغ مدفون می شوند.

هویت طلب و فعال مدنی؟!

چندی است که اصطلاحاتی چون هویت طلب و فعال مدنی در ادبیات سیاسی ایران در حال رواج است. بسیار شنیده و خواند ایم که برای افرادی خاص با گرایش های خاص تر از عبارت فعال مدنی و... استفاد می شود.

در همین زمینه